
Grodzisk Wielkopolski 10.03.2025 r
Dyrektor
SPZOZ w Grodzisku Wlkp.
ul. Mossego 17
62-065 Grodzisk Wielkopolski
(Wzór zawdzięczamy panu Jarosławowi Czetowiczowi z Inicjatywy.)
Szanowny Panie/Pani Dyrektorze
działając na podstawie przepisu art. 61 ust. 2 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, art. 2 ust. 1 i art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 6 września 2001 roku o dostępie do informacji publicznej (DZ.U.2018.1330 t.j.), wnoszę o udostępnienie następujących informacji publicznych:
Proszę o udzielenie odpowiedzi, ile pieniędzy w 2024 roku szpital wydał na zatrudnienie kapelanów Kościoła katolickiego oraz kapelanów innych wyznań?
Proszę o podanie liczby zatrudnionych kapelanów różnych wyznań i ich zsumowanych wynagrodzeń za 2024 r.
Forma wykonania wniosku: informacja przesłana w formie elektronicznej na adres e-mail: xxxxxxxxx@gmail.com
Za uzyskaniem przeze mnie przetworzonej informacji publicznej przemawia szczególny interes publiczny. Interes ten przejawia się w prawie dostępu obywateli i obywatelek do transparentnej i przejrzystej informacji o sposobie wykorzystywania środków publicznych.
Wniosek ten stanowi przejaw dążenia do jak najpełniejszego informowania społeczeństwa o działaniach władzy i możliwości dokonywania ocen w oparciu o rzetelną, pełną informację. Realizacja prawa dostępu do informacji publicznej realizuje się w tym przypadku poprzez prawo dostępu do informacji dotyczących finansów publicznych mogących stanowić podstawę do wysnuwania samodzielnych wniosków przez wyborców i wyborczynie. Takimi informacjami dotyczącymi finansów publicznych są m.in. dane objęte ww. wnioskiem o dostęp do informacji publicznej. Przejrzystość finansowych działań organów publicznych jest wartością o szczególnym, doniosłym znaczeniu dla interesu publicznego, a jednocześnie niemożliwą do prawidłowej realizacji bez dostępu do przedmiotowych informacji publicznych, dlatego wniosek o ich udostępnienie, nawet mimo uznania jej za informację przetworzoną, jest uzasadniony w świetle treści art. 3 ust. 1 pkt 1) ustawy o dostępie do informacji publicznej.Powyższe rozumowanie potwierdzają liczne wyroku sądów administracyjnych, w tym Naczelnego Sądu Administracyjnego. Naczelny Sąd Administracyjny w dniu 3 lutego 2017 r. (I OSK 1068/15) wskazał, że „każde działanie w interesie ogółu jako określonej wspólnoty publicznoprawnej jest działaniem w interesie publicznym, a działanie <> musi charakteryzować się dodatkową kwalifikacją z punktu widzenia interesów ogółu. Wyjątkowość tej kwalifikacji przejawia się w tym, że dla udostępnienia informacji publicznej przetworzonej nie tylko nie jest wystarczające stwierdzenie, że udostępnienie to uzasadnione jest interesem publicznym, a nawet że jest ono dla tego interesu istotne, lecz konieczne jest stwierdzenie, że udostępnienie informacji przetworzonej jest szczególnie istotne dla interesu publicznego. Należy w konsekwencji przyjąć, że zasadniczo prawo do uzyskania informacji publicznej przetworzonej ma jedynie taki wnioskodawca, który jest w stanie wykazać w chwili składania wniosku swoje indywidualne, realne i konkretne możliwości wykorzystania dla dobra ogółu informacji publicznej, której przygotowania się domaga, tj. uczynienia z niej użytku dla dobra ogółu w taki sposób, który nie jest dostępny dla każdego posiadacza informacji publicznej.” Przesłanka szczególnie istotnego interesu publicznego jest co prawda pojęciem nieostrym i niedookreślonym. Niemniej jednak zasadnym wydaje się przyjęcie, że przesłanka szczególnie istotnego interesu publicznego uprawniającego do uzyskania informacji przetworzonej występuje wtedy, gdy uzyskanie informacji przetworzonej stwarza realną możliwość jej wykorzystania dla poprawy funkcjonowania organów administracji. Powinna zatem istnieć po stronie wnioskodawcy indywidualna, realna i konkretna możliwość wykorzystania dla dobra ogółu informacji publicznej i to w taki sposób, który nie jest dostępny dla każdego posiadacza informacji publicznej (vide: wyrok NSA z dnia 27 stycznia 2011 r., sygn. akt I OSK 1870/10; wyrok NSA z dnia 17 maja 2012 r., I OSK 416/12). Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w dniu 15 lutego 2017 r. (IV SA/Po 964/16) zauważył, iż „pojęcie <> nie jest zdefiniowane i funkcjonuje jako pojęcie niedookreślone, jednakże w swej istocie odnosi się do spraw związanych z funkcjonowaniem podstawowych struktur państwowych i innych podmiotów publicznych. Inaczej rzecz ujmując, działanie w ramach interesu publicznego wiąże się z realną możliwością wpływania na funkcjonowanie instytucji państwa.” Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 12 czerwca 2014 r. w sprawie I OSK 2721/13 uzasadniał orzeczenie wskazując, że „udostępnienie przetworzonej informacji publicznej uzasadnia bowiem takie żądanie składane w szczególnie istotnym interesie publicznym, które w swej precyzyjnej konstrukcji nie budzi wątpliwości, że uczynienie mu zadość pozwoli poszerzyć debatę (wiedzę) publiczną o wiadomości rzetelne, prawdziwe, obiektywne.”
Wyżej wskazane poglądy wyrażane w orzecznictwie przemawiają za prawem uzyskania przez wnioskodawcę informacji publicznej obejmującej informacje o finansowniu szpitala I zatrudnionych w nim kapelanów różnych wyznań.
Wnioskodawca zamierza bowiem wykorzystać te dane dla dobra ogółu mieszkańców i mieszkanek Grodziska Wielkopolskiego w sposób, który nie jest dostępny np. dla obywatela niedysponującego środkami na sfinansowanie ekspertyzy społeczno – ekonomicznej. Transparentność rozliczeń finansowych w ramach sprawowania władzy publicznej jest wartością państwa prawa i sprawą szczególnie istotna dla interesu publicznego, wynikającą z samej Konstytucji. W końcu, należy wskazać, że udostępnienie informacji publicznej w zakresie objętym wnioskiem pozwoli poszerzyć wiedzę publiczną oraz wzbogaci debatę publiczną.
Z poważaniem,
(podpis)